Блоги

Як я став пілотом. Частина 4: Літаємо!

 

Can’t hold the plane? Wanna spin it? Do it! Fucking do it! («Не можеш втримати літак? Хочеш звалити його в штопор? Давай! Вали його нафіг!»)  Найперше ми з інструктором Енді відпрацьовуємо розпізнавання критичних ситуацій та атипових поведінок літака, вчимось їм запобігати і з них виходити.

Енді – бувший індонезійський спецназівець, який після закінчення служби в 1999 році вирішив стати пілотом і перебрався в США. Він один з найкращих інструкторів школи, котрий взявся пройти зі мною тримісячну програму за 6 тижнів.

Ми обоє хочемо досягти результату. Ми домовились, що мене влаштовує його військовий стиль тренувань і спілкування. Хоча я про це неодноразово пошкодую. Потім це принесло свої плоди. А поки що мені хочеться прибити Енді і не хочеться в штопор. Принаймі на цій стадії навчання.

Наразі виводити літак зі штопора краще вчитись на симуляторі. Хоча потім я хочу обов’язково спробувати це вживу.

Більше половини годин, відведених на навчання, починаючи вже з другого польоту, піде на відпрацьовування дій в екстраординарних ситуаціях – як розпізнати момент, коли літак може перестати летіти і звалиться вниз, як вийти з такої ситуації, як посадити літак у разі відмови двигуна і т.д. Паралельно з цим тебе вчать злітати, сідати, літати по маршруту.

фото автора
фото автора
фото автора
фото автора
фото автора

 

Це приблизно те саме, якби в автошколі вчили спочатку виводити авто з заносу на льоду, а потім вже рушати з місця.

У такій методиці є сенс, бо головне в польотах –це безпека. Як каже мій інструктор, «Головне завдання пілота – не врізатися в що-небудь у повітрі чи на землі».

Далі потрібно навчитись безпечно підіймати літак в повітря, особливо коли зліт відбувається з паралельних злітних смуг, де можуть злітати два літаки одночасно.

Часом літаки злітають одночасно з двох паралельних смуг

фото автора

І головне, безпечно і бажано м’яко садити літак на землю. Повторюю, це головне. І це те, що більшості вдається не легко і не одразу. Я не став винятком, і ми з інструктором налітали багато годин і здійснили не один десяток посадок разом, поки вони мені почали вдаватись. Щоб посадити літак, треба знизитись під певним кутом з певною швидкістю і вцілити в початок злітної смуги, вирівняти літак над нею, пролетіти деякий час над смугою фактично з вимкненим двигуном і плавно торкнутися землі спочатку основними колесами, а потім носовим. З місця пілота ти бачиш зовсім іншу картину, ніж коли ти пасажир.

Перший раз, якщо чесно, було трохи страшно дивитись на злітну смугу з висоти кількасот метрів. Це відчуття проходить одразу, щойно ти починаєш виконувати всі елементи, повязані з посадкою літака сам, а висота стає просто одним з параметрів, таких як швидкість чи курс. Знизити швидкість, випустити закрилки на 10′, лівий поворот на «базу», контроль швидкості і висоти, закрилки на 20′, лівий поворот на «фінальний», контроль швидкості, кута зниження, закрилки на 30′, контроль швидкості й зниження. Злітна смуга по центру, цілимось носом літака в цифри на початку смуги, вирівнювання літака, плавно знизитись, прибрати потужність до нуля, штурвал трохи на себе, набратись терпіння, основні колеса торкнулись бетону, ще трохи штурвал на себе, проїхатись на основних і дати носовому шассі плавно опуститись на землю.

Довкола аеродрому невиличкі гори, що робить польоти трохи складнішими, але й цікавішими

фото автора

Спочатку в мене були проблеми з останніми фазами посадки. Літак сідає не дуже м’яко, часом підстрибує і летить над смугою далі. І якщо підстрибує сильно, то в такому випадку рекомендується перервати посадку, дати повний газ, набрати висоту і йти на друге коло.

Що цікаво, в американській школі вам вбивають в голову правило, що при найменших сумнівах в успішній посадці пілот повинен йти на друге коло. Я читав, що в Радянському Союзі серед льотчиків це вважалося ознакою поганого класу пілота, і більшість льотчиків старались посадити літак, навіть якщо це було ризиковано. Саме тому в СРСР була велика кількість інцидентів під час посадок. Не знаю, чи це дійсно правда, але американський підхід до безпеки польотів мені подобається.

З практикою зльоти, посадки і пілотування вдаються дедалі краще. Щойно твій інструктор вирішить, що ти готовий, настане день першого самостійного польоту. І це найцікавіший і найзахопливіший день в процесі всього навчання. Те, про що я мріяв багато років.

Продовження незабаром…

Сергій Каразій — журналіст, кореспондент телебачення Міжнародної інформаційної аґенції Reuters в Києві з 1992 року. Багато подорожує як по роботі, так і у вільний від неї час. 

Читайте також:

Як я став пілотом. Частина 1

Як я став пілотом. Частина 2

Як я став пілотом. Частина 3

Сергей Каразий

Recent Posts

5 мифов про туристическую страховку в 2024 году

Туристическое страхование часто воспринимается как дополнительная трата средств, которой можно избежать. Однако, это ошибочное представление,…

7 месяцев ago

Каким бывает в казино онлайн бонус за регистрацию

Открытие учетной записи на игровой площадке обычно вознаграждается подарком. Иногда клиенту для этого достаточно завести…

8 месяцев ago

Что делает Фраголино таким особенным и любимым

В мире виноделия существует напиток, который завоевал сердца многих гурманов своим уникальным вкусом и ароматом.…

8 месяцев ago

Как выбрать надежное онлайн-казино – полезные советы

Рынок азартных развлечений в Украине активно развивается, что заметно по регулярному пополнению списка легальных онлайн-казино.…

9 месяцев ago

Туризм ради игры: топ городов для игры в казино

Туризм ради игры становится всё более популярным среди путешественников по всему миру. Казино уже давно…

9 месяцев ago

Фриспины казино Vbet

Рассказываем о бонусах Vbet. Мы расскажем о разных видах поощрений - как стандартных для всех…

9 месяцев ago