Понедельник, 10 июня 2019
Веломандри на далекі дистанції і на тривалий проміжок часу виглядають досить захоплююче, але багатьох велофанатів відлякує складність їх планування. Багато велосипедистів задаються питанням, скільки ж треба мати тисяч євро, щоби вирушити в світ на велосипеді на 2-3 тижні і більше.
Як спланувати оптимально трасу, де знайти недорого житло, чи усюди можна ставити намет? Які секрети, лайфхаки і підводні камені тривалих велотріпів? Мій 6-річний досвід, понад 20 000 кілометрів на велосипеді по 20 країнах Європи, підказують, що насправді можна обійтись дуже дешево, часто навіть безкоштовно. Приблизно, як в цьому діалозі, який відбувся 2015 році біля містечка Вадовіце:
— Добрий вечір, перепрошую, а можна у вас водички набрати?
— Так, звісно, давайте ваші фляги, зараз наберу. А ви звідки і куди їдете? До Риму? З Харкова? Як це? Це ж так далеко! Ого-го! А де сьогодні ночуєте? Можете в мене на подвірї! Ні, ходіть до хати, може дощ буде, я вам ще й їсти злагоджу, ви ж вже певно втомлені. Ходіть, ходіть, не встидайтесь…
Виглядає, як в українському народному анекдоті: “Тьотю, дайте будь-ласка пити, бо так хочеться їсти, що немає де переночувати”, — але насправді це добре спланована стратегія економії коштів.
Одна справа, коли ви хочете проїхати багато і далеко (великі дистанції означають, що ви мало побачите в плані туристичних локацій), а інша — коли ваш виїзд, навпаки, передбачає невеликі відстані і заїзд в найцікавіші туристичні дестинації.
Наша подорож в 2013 році з Харкова в Рим власне передбачала щоденні 120-150 км дистанції, тому пересувались ми в основному магістральними дорогами (не плутати з автобанами) разом з досить інтенсивним трафіком. Можна їхати швидко і далеко, але малоприємно. Натомість наша подорож 2018 року по вивченню зелених маршрутів Польщі, Литви і Білорусі передбачала виключно зелені веломаршрути, на яких майже немає руху автомобілів і 90% ми їхали по спеціально облаштованих велодоріжках.
Для планування маршрутів ми використовуємо додатки Google Maps. MapsMe, або шукаємо траси на спеціалізованих ресурсах, як наприклад додаток GreenVelo, заточений саме під польську мережу велодоріжок. Зазвичай на таких мапах, крім власне самого маршруту, позначені і місця нічлігу, проживання, туристичні об’єкти тощо.
Одна з найважливіших тем, яка дуже залежить від вашого бюджету. Наші подорожі завжди відносились до категорії бюджетних.
Готелі, апартаменти (Booking.com, airbnb.com, Google). Плюси: комфортно, завжди є душ, тепла постіль, тиша, спокій і сніданок. Мінуси: дорого, є переважно в містах.
Мотелі, хостели (Booking.com, Google). Плюси: комфортно, завжди є душ, тепла постіль. Не завжди є тиша, спокій і сніданок. Дешевше, ніж готелі. Мінуси: все ще недешево. Хостели є переважно в містах, мотелі на автошляхах.
Агротуризм. Напрямок, який набирає потужних обертів в Європі — сільський туризм, коли родини з міста на вихідні, а то й на цілу відпустку виїжджають в сільську місцевість пожити в агрооселях. Доять корів, їздять на велосипедах, сплавляються на байдарках по річках. Дуже часто в таких садибах також можна переночувати одну ніч, ціни, як правило, дуже доступні.
Кемпінги (Booking.com, Google, acsi-eurocampings). Плюси: є душ, кухня, безпечна територія. Дешево! Як правило, є wi-fi і розетки. Мінуси: часто шумно, розетки не працюють або далеко, поганий wi-fi. Розташовуються в основному в курортних зонах, біля озер, річок. Оптимальний варіант для веломандрівників.
Сайти всесвітньої гостинності (Couchsurfing.com, warmshowers.org). Один з найкращих варіантів для веломандрівників. В світі є сотні тисяч людей, що люблять подорожувати, спілкуватись, знайомитись з новими людьми і, що найголовніше, мають місце вдома, щоб прийняти таких самих мандрівників на ніч.
Плюси: безкоштовно, можна познайомитись з місцевим жителем, який розповість багато цікавої інформації, часто нагодують, а можливо навіть покажуть місто.
Наприклад, в місті Свидник в Словаччині українська родина, що захостила нас по сервісу warmshowers, підказала нам набагато кращу дорогу до міста Пряшів, ніж показував Google Maps. Ми їхали на 10 км довше, але додатково відвідали старовинне містечко Бордейов, а дорога виявилась дуже спокійно, майже без автотрафіку.
Мінуси: рідко можна просто помитись і лягти спати, навіть якщо ви втомлені, то часами прийдеться вести бесіду до пізна, власнику житла ж цікаво з вами поспілкуватись.
Примітка: Часто люди, що шукають нічліг на сайтах Couchsurfing.com і warmshowers жаліються, що їх ніхто не бере, попри десятки розісланих запитів.
Наш рецепт, щоб вас завжди гарантовано брали:
Намет (не на території кемпінгу). Але слід памятати, що не всюди можна його ставити, в багатьох країнах є ризик, що до вас підїде поліція і попросить залишити це місце. Натомість в такій країні, як Норвегія, діє Акт про вільний доступ. який дає право кожній людині на вільне пересування по будь-якій неогородженій території. Можна ставити намет усюди, навіть на приватній території, головне, щоб не ближче ніж 150 метрів до будинку власника. Плюси: безкоштовно, романтично. Мінуси: неприємно, коли іде дощ, неприємно, коли поруч немає води.
Імпровізований нічліг. Найекстримальніше, що ми мали, це нічліг в недобудові під містом Салоніки в Греції, коли я спав, тримаючи в одній руці ножа, а в інший ліхтарик. Нам не вдалось знайти ні мотелю, ні кемпінгу, а щільна забудова не дала можливість знайти місце для намету. В тому недобудованому будинку було видно сліди присутності місцевих бомжів і ми навіть вже були готові з ними познайомитись, але ми нікого не дочекались і о 4 ранку поїхали далі.
Цей вид нічліга означає, що з плануванням маршруту щось пішло не так, але не впадайте у відчай. Ви можете сміливо поїхати до найближчої лікарні, поліцейського відділку, пожежної частини чи церкви, пояснити там ситуацію і вам скоріш за все допоможуть.
Плюси: буде про що згадати. Мінуси: занадто екстремально.
В наступній частині я розповім, як недорого харчуватись в Європі і як знайти партнерів і спонсорів для своєї веломандрівки.
Читайте також:
Открой свою Германию: 7 лучших велосипедных маршрутов по стране
Укрзализныця разрешила провозить велосипеды в скоростных поездах