• Дороговкази великого степу: чи дійсно скіфські, чи дійсно баби?.Вокруг Света. Украина
    Фото: Getty Images
    Питання-відповідь
    П'ятниця, 11 лютого 2022

    Дороговкази великого степу: чи дійсно скіфські, чи дійсно баби?

    Які функції виконували кам’яні стели, що встановлені давніми народами на території нинішньої України упродовж тисячоліть?

    Висока могила посеред безкрайнього степу із кам’яною статуєю нагорі, поруч із якою несе варту запорозький козак. Мабуть у багатьох в уяві виник би такий образ як відповідь на питання, як вони собі уявляють архетипну Україну. Але не всі знають, що в такій картині заховані сліди різних народів, які колись населяли територію нашої країни, а тепер безслідно розчинилися в плині історії. Ті ж “скіфські баби”, як у народі називають кам’яні стели, – це релікти часу, коли господарями у степах були кочові племена зі сходу.

    Фото: Getty Images

    На фото: кам’яна баба на Алтаї

    Науковці досі сперечаються про призначення цих пам’яток, які знаходять, крім України, у Середній Азії, Монголії, у Сибіру та на Алтаї.

    Коли з’явилися скіфські баби?

    Термін “скіфська баба” є неправильним, неточним, адже він стосується лише періоду скіфської присутності на території нинішньої України. А кам’яні стели на наших теренах витесували представники різних культур, починаючи ще з часів енеоліту. Найвідомішою знахідкою з тих часів є так званий Керносівський ідол. Кам’яну статую, яку датують кінцем третього-початком другого тисячоліття до нашої ери, у 1973 році випадково знайшли під час риття силосної ями на місці зруйнованого кургану біля села Керносівка Дніпропетровської області . Зараз статуя зберігається в історичному музеї Дніпра:

    На ній чітко зображено чоловічі риси, пояс, якому надавали великої уваги індоєвропейські народи, зброя. Усі ці моменти пізніше можна зустріти в роботах уже інших народів, які прийшли сюди зі сходу через багато років. Саме центральноазійські витоки традиції створення таких стел називали українські історики, зокрема – Ярослав Дашкевич, Микола Жарких.

    Хоча якщо подивитися на стели кіммерійців, які кочували у Північному Причорномор’ї у IX-VII століттях до нашої ери, то не фахівцям іноді складно буде відрізнити їх від звичайних кам’яних брил. Людські обриси вгадуються не одразу, і лише висічена зброя та ті ж пояси вказують – їхні автори хотіли показати воїнів.

    А от скіфи, які прийшли на зміну кіммерійцям, свої стели робили ретельніше. Високі і суворі вусаті воїни мають не лише зброю, а й шийні прикраси, ріг у руці. Давні майстри не полінувалися навіть зобразити на своїх скульптурах…статеві органи. 

    Чому ж існує вислів “скіфські баби”, якщо скіфи зображали саме чоловіків? Їх плутають зі значно пізнішими половецькими кам’яними стелами. Поряд із воїнами-чоловіками половці показували і жінок.

    Охоронці вічного спокою

    Які ж функції упродовж століть виконували ці кам’яні статуї, які іноді нагадують людей, а деколи і не мають антропоморфних рис? Дослідники не можуть назвати точну функцію кам’яних баб, але усі погоджуються, що вони відігравали важливу культову роль у кочівників і пов’язані з темою смерті. Один із варіантів – їх встановлювали на честь померлих предків. А можливо, це були охоронці, які захищали могили від розкрадань. Зазвичай їх розміщували на місцях поховань.

    скифские бабы, каменные бабы

    Фото: Getty Images

    На фото: кам’яні баби на острові Хортиця

    Саме там козаки багато років потому любили влаштовувати спостережні пункти. В умовах степу скіфськи баби часто слугували орієнтиром для мандрівників, а іноді їх просто викопували та встановлювали біля шляхів.

    Про належність цих статуй до поховального обряду писав ще у XIII столітті мандрівник Віллем Рубрук. У своїй роботі “Подорож у східні краї” він так описує традиції половців, яких він називає команами: “Комани насипають великий горб над померлим і встановлюють йому статую, повернену обличчям до сходу і з чашею в руках перед собою”. 

    Про ці “боввани”, чи “бовдури” або “мамаї”, як ще в народі називали ці стели, існує чимало народних оповідок. Частину з них на межі ХІХ-XX століть записав відомий історик Дмитро Яворницький. Переважно це розповіді про народ, який з певних причин у минулому скам’янів. Саме Яворницький зібрав величезну колекцію цих скульптур, часто рятуючи їх від зникнення під час створення водосховищ на Дніпрі. 

    скифские бабы

    Фото: Юлія Піщанська

    На фото: кам’яні баби на дворі музею ім. Яворницького, автор фото – директор музею Юлія Піщанська

    Зараз колекція у Дніпровському історичному музеї имені Яворницького є  найбільшою в світі – 80 фігур! Деякі датовані IV ст. до нашої ери.

    Кам’яні ідоли слов’ян

    Цікаво, що створення таких кам’яних стел приписують і слов’янам. Відомий Збруцький ідол, який зберігається у польському Кракові, науковці датують IX-X століттями. На ньому зображена уже не одна особа, а представники різноманітних світів – з чотырьох боків скульптури. Однак існує і версія, що ця стела, копію якої в натуральну величину можна побачити у Києві, створена лише у XIX столітті. У 2011 році таку думку висловили співробітники Інституту археології НАН України Олексій Комар та Наталія Хамайко.

    Розташування скіфських баб

    Де саме розташовані скіфські баби? В Україні нараховують кілька сотень кам’яних стел різних періодів.  Із них майже три сотні – це роботи часів присутності у степах половців. Найбільше їх можна побачити у Дніпровському історичному музеї, Луганську, Одесі, Харкові.

    скіфські баби

    Фото: Getty Images

    На фото: кам`яні баби у Харкові

    Половецькі та скіфські баби можна побачити і біля стін Національного історичного музею в Києві. Часто нові стели знаходять у найнесподіваніших місцях, іноді вони виконують роль огорожі чи просто лежать як сміття – люди і не підозрюють про цінність, здавалось би, звичайного каменю. Але насправді він стільки побачив за часи свого існування!

    Читайте також:

    Вікенд на острові Хортиця: козаки близько, скіфи далеко

    Антропологи відновили зовнішній вигляд скіфського царя і його дружини

     

     

    Завантажити ще